23.1.2015

Kaasuala kaipaa itseensä uskovia nuoria

Tulevaisuudessa kaasu- ja energia-alalla tarvitaan yhä osaavampia ja monipuolisempia tekijöitä. Kannamme huolta tulevaisuuden energia-alan osaajista, jotta ratkaisemme haasteet mentäessä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. 

Kaasutoimialalla on käynnissä suuri rakenteellinen muutos, kun kokeneita monitaitureita jää eläkkeelle. Jotta meidän toimialalle pidämme kilpailukyvystämme kiinni, onkin tärkeää ennakoida ja varautua osaajien katoamiseen muun muassa rekrytoimalla nuoria eri tehtäviin.

Mielestäni menestyjä-asennetta pitäisi entistä enemmän juurruttaa myös nuoriimme, kuten Riikka Jakovuori kirjoitti blogissaan. On tärkeää, että nuorison siirtyessä työelämään, heillä on uskoa itseensä ja he eivät pelkää kysyä eivätkä epäonnistua. Lisäksi heidän tulisi uskaltaa olla luovia ja toimia yhdessä. Heidän olisi myös hyvä tuntea erilaisia toimialoja.

Lisäksi toimialamme haasteenamme on kilpailu muiden kiinnostavien toimialojen kanssa. Miten saamme tulevaisuuden osaajat innostumaan ja syventymään niinkin erityiseen toimialaan kuin kaasu- ja energia-alaan? Kaasu ei välttämättä ole esimerkiksi nuorten naisten mielestä se kaikkein trendikkäin bisnes.

Viime vuonna 2014 suosituimmat työnantajat T-median selvityksen mukaan olivat korkeakouluopiskelijoiden mukaan:

 1. Valtio 49,2 %
 2. Google 41,9 %
 3. Kone 35,1 %
 4. Yleisradio 35,0 %
 5. Rovio Entertainment 34,2 %
 6. Helsingin kaupunki 33,5 %
 7. Microsoft 32,1 %
 8. Finnair 31,2 %
 9. Fortum 30,9 %
 10. Fazer 30,5 %

Kymmenen parhaan työnantajan joukkoon selvisi yksi energiayhtiö, Fortum.  Tämän vuoksi olisi tärkeää tutustuttaa nuoria osaajia myös energia-alatoimialaan. Teemme töitä työnantajamielikuvan kehittämiseksi ja toimimme energiatoimialan viestinviejänä. Tästä esimerkkinä on viime vuonna Aalto-yliopiston kanssa toteutettu kaasuaiheinen opintokokonaisuus. Opiskelija-yritysyhteistyö on mielestäni usein hedelmällistä. Koemmekin nuorten työllistämisen vastuullisena asiana. Siksi palkkaamme vuosittain esimerkiksi lähes 40 kesätyöntekijää, joka on suuri määrä yhtiömme koko 320 hengestä.

Mielenkiintoista on nähdä Inspired in Finland Ideakilpailuun tulevia ideoita. Olisi kiva kuulla, miten yritykset voisivat edelleen parantaa juuri esimerkiksi työnantajakuvaa ja luovia tapoja rekrytoida nuoria osaajia.

Koen tärkeäksi myös, että esimerkiksi rekrytoimamme kesätyöntekijät tai harjoittelijat saavat työstään positiivisen kokemuksen ja arvokasta työkokemusta. Työhön opastajina yhtiössämme toimivat omat alamme kokeneet osaajat. Näin nuoret saavat ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia konkareilta paljon hiljaista ja näkymätöntä tietoa. Työnantajille kesätyö onkin ainutkertainen tilaisuus tehdä ensivaikutelma tulevaisuuden tuloksentekijöihin.  Näin työnantajat voivatkin vastuullisesti varmistaa asemansa, kun kilpailu työvoimasta kiristyy. Vastuullinen kesäduuni-kampanja onkin yksi upea esimerkki yritysten tavasta kantaa vastuullisuutta nuorten työllistymiseen omalle toimialalleen.

Toivonkin nuorten tutustuvan avoimesti useisiin toimialoihin hakeutuessaan työelämään ja vaativan tulevaisuuden työnantajilta vastuullista toimintaa myös rekrytoinnissa.

PS. Yhtiömme kesätyöpaikkojen haku on auki 28.2.2015 asti www.gasum.fi. Lähde mukaan kaasu- ja energia-alalle tai vinkkaa kaverille. Luonnonkaasuratkaisuilla puhtaampaan huomiseen.




Anna Ailio
viestintäpäällikkö
Gasum

Kirjoittaja on toiminut yritysviestinnässä, konsultoinnissa ja osaamisen kehittäjänä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti