21.1.2015

Menestys vaatii taitoa, luovuutta ja asennetta

Olen viime aikoina miettinyt paljon sitä, mitä menestys tulevaisuudessa vaatii. Suomen kilpailukyvyn haasteista saa lukea päivittäin mediassa. Toisaalta jatkuvasti enemmän nostetaan esiin myös menestystarinoita.

Koiranomistajana sydäntäni lämmitti Helsingin Sanomien juttu turkulaisesta koirankoulutuksen menestystarinasta Onemind Dogsista, jonka uusi koulutusmenetelmä – uudenlainen koirakieli  – on levinnyt jo yli 150 maahan netin kautta.

Kyseisessä turkulaistarinassa yhdistyy ne menestyksen elementit, joita Inspired in Finland -yhteistyössäkin pyritään edistämään: on luova idea, joka perustuu omaan intohimoon ja on taitoa sen toteuttamiseksi.

Ja lisäksi löytyy asennetta. On uskoa siihen, että minä ja me pystymme menestymään. Onemind Dogs tähtää maailman suurimmaksi koirankoulutusyhtiöksi. Tätä menestyjä-asennetta kaivataan näinä aikoina entistä enemmän.

Kyse ei ole siitä, että kaikkien pitäisi nyt keksiä idea menestysstartupille, jotta Suomi saadaan nousuun. Kuten Maria kirjoitti omassa blogissaan, luovuuden ei aina tarvitse olla uuden keksimistä, vaan se voi olla myös olemassa olevan yhdistämistä ja hyödyntämistä luovalla tavalla, uudessa tilanteessa. Tällä tavalla jokainen meistä voi toimia omalla, nykyisellä työpaikallaan.

Menestyjä-asennetta pitäisi entistä enemmän juurruttaa myös nuoriimme. Olen viimeiset puolitoista vuotta työskennellyt Helsingin opetusviraston ja opetushallituksen kanssa #HenriAsenne-hankkeessa, jossa pyrimme juuri tähän. Haluamme, että kun nuorisomme siirtyy työelämään, heillä on uskoa itseensä, he eivät pelkää kysyä eivätkä epäonnistua, he uskaltavat olla luovia, kertoa ideoistaan ja he osaavat toimia yhdessä.

Odotan innokkaasti Inspired in Finland Ideakilpailun ideoita. On huikeaa nähdä, mitä opiskelijoidemme päässä liikkuu, miten he näkevät, että voisimme edelleen parantaa toimintaamme.


Riikka Jakovuori
Markkinointi- ja viestintäjohtaja
Accenture Finland

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti