Suomen talouden ja samalla myös suomalaisten yritysten ja ihmisten toimintaympäristö on muuttunut yhä globaalimmaksi. Viime vuosikymmenien kansainvälistymiskehitystä ovat vauhdittaneet Suomen 1960- ja 1970-luvuilla tekemät vapaakauppasopimukset, 1980-luvulla tapahtunut talouden ja erityisesti rahoitusmarkkinoiden säätelyn purkaminen sekä 1990-luvulla toteutuneet jäsenyydet Euroopan Unionissa ja Euroopan rahaliitossa. Näiden kansallisten ratkaisujen lisäksi kansainvälistä taloutta ovat laajentaneet kommunismin romahdus ja erityisesti Kiinan valtava talouskasvu.
Yhdessä nämä muutokset ovat
mullistaneet suomalaisten kohtaaman taloudellisen toimintaympäristön. Pienistä
ja kilpailulta suojatuista kotimarkkinoista on vähitellen siirrytty
tilanteeseen, jossa niin markkinat kuin kilpailukin on globaalia. Samalla
julkisen vallan mahdollisuudet säädellä ja ohjata talouden toimintaa ovat
olennaisesti vähentyneet.
Uusi globaalitalouden maailma
tarjoaa menestyville toimijoille entistä suurempia mahdollisuuksia. Samalla se
tekee kuitenkin menestymisen entistä vaikeammaksi. Talouden globalisaation
logiikka merkitsee sitä, että monilla aloilla ei riitä enää menestyminen
kotimaan markkinoilla ja suhteessa kotimaisiin kilpailijoihin. Markkinat ovat
muuttuneet maailmanlaajuisiksi ja toimijoiden koko on kasvanut. Jotta
tällaisilla markkinoilla menestyy, yrityksen pitää olla joko riittävän suuri
tai sitten sillä pitää sellaisia tuotteita ja sellaista osaamista, mitä muilla
ei ole.
Nokian teknologinen etumatka
matkapuhelintuotannossa tarjosi sille hetken aikaa johtavan aseman
maailmanmarkkinoilla. Mobiiliteknologiassa muutokset ovat kuitenkin nopeita ja
asemat muuttuvat nopeasti. Suomalaisten perinteisillä vahvoilla aloilla eli
investointitavaratuotannossa menestyminen perustuu korkean osaamisen lisäksi
erikoistumiseen ja pitkälle mietittyihin palvelukonsepteihin. Tällä tavalla ovat menestyneet mm.
hissivalmistaja Kone ja voimalaitoksia ja koneita valmistava Wärtsilä. Raskaassa
konepajateollisuudessa tuotesyklit ovat onneksemme pidempiä kuin
matkapuhelimissa.
Internet ja uudet digitaaliset
tuotteet kuten pelit tarjoavat myös mahdollisuuksia globaaliin menestymiseen. Menestys
vaatii kuitenkin osaamista, pitkäjänteisyyttä ja onnea, eikä menestyksen
pitkäaikaisuudesta ole mitään takeita.
Vaikka talous on varsinkin
tavaratuotannon osalta muuttunut yhä globaalimmaksi, on myös paikallisuudella
oma merkityksensä. Suuri osa työpaikoista on kotimarkkina-aloilla kuten
palveluissa, rakentamisessa, logistiikassa ja infrastruktuuripalveluissa.
Näidenkin alojen on menestyäkseen seurattava kehitystä, mutta menestyvien
yritysten ei aina tarvitse olla globaaleja. Paikallisuudella, erottautumisella
ja korkealla laadulla voi myös menestyä.
Jaakko Kiander
Johtaja, talous ja eläkepolitiikka
Ilmarinen Oy
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti